5.1.7 Horses
graphic
Egyption: circa 1350 BC
The domesticated horse had arrived in the countries of the eastern Mediterranean at  some time in the second millennium, brought there from Asia during one of the warlike  migrations, and had been largely responsible for the overthrow of the Egyptian Empire by  the Hyksos in about 1500 bc. We may suppose that these horses, 'the tanks of the  ancient world', were more formidable than beautiful. But quite early they were evolved  from instruments of aggression into objects of pride. On reliefs of the Ramassid period  we can see that the Egyptians, having taken them over from their conquerors, had  cultivated their beauty as well as their strength, and we can find the same feelings in the  Assyrian reliefs from 1000 bc. A pride in the beauty of horses, which appears repeatedly  in the Homeric poems, was to continue through the ancient world, and survive till it  became the root of the word 'chivalry'. The Dauphin's speech about his horse in  Shakespeare's Henry V, although partly intended as satire, expresses the feelings of  most young men of spirit (and means) up to 1914.
When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he  touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes ... It is a  beast for Perseus: he is pure air and fire; and the dull elements of earth and water never  appear in him, but only in patient stillness while his rider mounts him: he is indeed a  horse; and all other jades you may call beasts.
The point is that the artists treatment of horses down the ages says more about the  human response to animals than about the horse itself.