5.2.1 Roos
graphic
Wind torn island
Nicholaas Oswald Roos was born near Kimberley in 1940, where his father was a  farmer.  He therefore grew up in a rural environment and as a child became intimately  acquainted with the landscape. In 1950 the family again moved, this time to South West  Africa (Namibia), and Roos, then ten years old, got to know the Namibian landscape  which would later play such an important role in his art. Over a period of nearly thirty  years Nico Roos has grown in stature as an artist until today, at the age of 53, he is to be  regarded as one of southern Africa's important artists.

As a student at the University of Pretoria his professor in Art history requested him to  write a paper on Adolph Jentsch. Jentch introduced him to the world of philosophy, and  also explained to him how he applied his Eastern philosophy in his painting. In these  days Roos's own painting revealed strong sylistic influence form Jentsch's art, and even  today we see certain elements in Roos's work which remind us of Jentsch's  "handwriting". 
He was influenced indirectly by European masters such as Picasso and Braque, and  especially by the brilliant Graham Sutherland, who was to have such a strong and lasting  influence on the work of Roos.
Roos's earliest paintings (from the period of approximately 1965 to 1967) reveal a  romantic vision of the Namibian landscape, strongly influenced by Jentsch. Many of the  scenes he paints are landscapes of the imagination.
From the sixties onwards Roos's concentration on the outward appearance of nature  decreased, while we find in his work an increasing spiritualization. We see him in these  years struggling to reveal the intrinsic characteristics of the South African landscape in  an individual, personal manner, as his work becomes more and more abstract. Some of  the intrinsic qualities of our landscape which Roos captures in his paintings are the  following: its rough textures, the predominance of earth colours, the staccato rhythms  and sharp light and dark contrasts caused by the fierce sunlight, and predominantly  sombre mood and even dramatic qualities which we find here. This predilection for the  dramatic can also be traced back to the influence of Graham Sutherland's art.
An aspect of the importance of Roos's art lies in the fact that he has achieved a unique  interpretation of the South African landscape. He has stripped the landscape of all  romantic associations, has investigated its geological structure thoroughly, and has  revealed its essence completely.   He depicts imaginary worlds which only come alive if  the onlooker begins to join in the game and is pre- pared to follow the artist into his  imaginary world. Only when we exert ourselves and participate in an imaginative way in  the adventure of rich colours, involved shapes and strange, romantic emotions, does the  world of Roos become reality and do we feel that we can move around in it. That is when  a space is created between our own, everyday world and our identity, and when we  achieve entry into a richer, fuller world where something fascinating is constantly taking  place  - it is as if he wants to encompass the whole cosmos in each of his landscapes.  This is  especially so in his so-called "shaft paintings", where practically the whole  surface of the painting is filled with a kind of cross-section through the earth. In this  cross-section intricate contrasts of planes, lines and textures can be found, which,  although largely abstract, refer to rocks, earth layers, roots of plants and to undefined  geological structures. These works often have the feeling of a primeval world, in which  the passing of centuries has gradually altered the geological structure. 

Roos's visual language has changed through the years from a fairly simple, true-to-  nature one to a language which is comprehensive, involved and almost abstract. His  landscapes never carry symbolic elements. What he wants to depict is the more  universal experience of the landscape. In the creative process, however, the landscape  is transformed into a hyper- personal, individual vision and an individual emotional world.  Concomitant to this is his increasingly rich use of colour and his increasingly intricate  composition. Even in his smaller works we find a microscopic reflection of the macro-  cosmos. The intricacy of the works gives a richness to the painted surface, because  each element appearing on that sur- face refers to another element or elements which  appears elsewhere - a fascinating game of point and counterpoint which, in the large  paintings, possess the richness of fully orchestrated symphonies.
.