Animals of the Evangelists
graphic
The Lion of St Mark: Venice
The ancient pagan symbols of the bull, the lion and the eagle make their way back into  Christian iconography by a curiously roundabout route. The first vision of the Prophet  Ezekiel describes an image in terms which are almost incomprehensible, both visually  and philologically, but which mention four faces, those of a lion, an ox, an eagle and a  man. About six hundred years later the author of the Apocalypse, who was so frequently  indebted to Ezekiel, speaks of the four beasts that are before the Throne of God. 
'The first beast was like a lion, and the second beast was like a calf, and the third beast had the  face of a man, and the fourth was like a flying eagle.' 
These ancient symbolic animals, in a sacred book believed to have been written by one  of the Evangelists, had an overwhelming influence in the early Middle Ages.  The  question, like so many in early Christian doctrine, was solved by St Jerome. In his  famous commentary on Ezekiel he lays it down that these animals are the proper  symbols of the four Evangelists, the eagle for St John, the ; lion for St Mark, the bull for  St Luke and the man for St Matthew. 
For over seven hundred years almost the only animals in Christian art were  representations of the Evangelists. They pass from the extreme stylization of the  Echternach Gospels and the Books of Kells to the magnificent realism of the bull on the  facade of Siena Cathedral, and on Donatello's altar of the Santo in Padua to the lion of St  Mark on the Piazzetta, or Donatello's  Marzocco in Florence.